Monday, December 6, 2010

Dinar & Haji..

Assalamualaikum.. kos haji ketika ini masih agak rendah. Jadi, jom kita renungkan poster diwah.
Credit to ssinaremas.blogspot.com

Poster Untuk Renungan Kita Bersama
Jadi, untuk itu, kita dah boleh set tahun bila kita nak menunaikan haji, dan kita mulka membeli emas dari sekarang untuk menampung kos menunaikan haji dan kos kehidupan sepanjang di Mekah..

Sebenarnya, sehingga hari ini, hati ini masih sedih setelah mendengar kisah diceritakan oleh ayah saya yang baru pulang dari Mekah bersama mak saya. Tentang bagaimana sedihnya seorang pakcik dan makcik apabila dimaklumkan ketika baru 5 hari berada di Madinah, pakcik itu dah tidak boleh mengeluarkan simpanan tabung hajinya untuk belanja kehidupan seharian di sana lantaran baki di dalam akaunnya tidak mencukupi. Sedangkan masih ada 40 hari lagi untuk beribadah di Mekah. Bahkan duit untuk dam dan korban juga tiada.. Lantaran itu, marilah kita renungkan dari konteks kita sebagai seorang anak dan seorang muslim. Justeru itu,
marilah kita bersama memulakan simpanan emas kita. Buat pakcik dan makcik itu serta sekalian jemaah yang bertuah dapat mengerjakan haji pada tahun ini, saya doakan kalian dikurniakan haji yang mabrur dan segala amalan kalian diterima Allah.

Mungkin kita tidak mampu membeli jongkong emas, 
Kita boleh mulakan dengan menyimpan dinar.
Pelaburan Emas bukan seperti MLM atau seumpamanya, 
Ianya boleh disesuaikan mengikut kemampuan kita.

No comments:

Post a Comment